EEN BLOG VOL MET HANDIGE TIPS EN VELE IDEEËN OVER HANDWERKEN EN KNUTSELEN!!! .

TIMELESS TREASURES.....SIMPLE PLEASURES



~Stof verven

Ik heb boerenwormkruid geplukt
om enkele stoffen te verven!
Hieronder vertel ik hoe ik dat gedaan heb..

Boerenwormkruid

Ga je niet meteen aan de slag om te verven,
kan je het materiaal zorgvuldig drogen en
eventueel vermalen voor het gebruikt wordt.

Het textiel voorbereiden om te verven met azijn 
Breng het aan de kook in een mengsel van
1 deel azijn en vier delen water.
Laat het een uurtje zachtjes doorkoken.
Laat het textiel in het water afkoelen.

Om de verf te extraheren uit de plantendelen
moet het, gemengd met water,
enkele uren gekookt worden. 
Voeg indien nodig extra water bij
zodat het niet droog kookt.
Zeef het water en laat het afkoelen.

Het eigenlijke verven kan meteen al door de textiel
er in de vorige stap al aan toe te voegen en
het enkele uren te laten koken.

Giet de afgekoelde kleurvloeistof in een platte schaal
en dompel het textiel erin onder.
Herhaal meermaals om een donkerdere kleur
te verkrijgen of laat het een nachtje staan
voor een hele diepe kleur.
Experimenteren is hier de boodschap!

Ben je niet tevreden over de kleur?
Je kan altijd oververven.

Daarna de stof warm wassen en veelvuldig spoelen
met water dat bij elke spoelbeurt kouder wordt.
Voeg azijn bij in het laatste spoelwater als
fixeermiddel, het maakt de kleuren helderder.
Dan kan de stof opgehangen worden om te drogen.

De foto’s van mijn stoffen
die ik geverfd heb volgen later!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten